ZZZS

ZZZS

ZZZS

Trenutno ZZZS (Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije) v skladu z evropskimi pravili omogoča povračilo stroškov zdravljenja v tujini, če so izpolnjeni določeni pogoji (npr. če gre za nujno zdravljenje ali če pacient v Sloveniji ne more pravočasno priti na poseg).


Vendar pa v primeru, da se pacient samoplačniško zdravi v Sloveniji, pogosto ni možnosti povračila stroškov.


Če bi ZZZS omogočil povračilo stroškov tudi za samoplačniške storitve v Sloveniji, bi to lahko imelo več pozitivnih učinkov:


  • Denar bi ostal v Sloveniji – podprli bi domače zobozdravnike, zdravnike in zdravstveni sistem.
  • Pacienti bi imeli večjo izbiro – odločali bi se glede na kakovost storitve, ne le na podlagi dostopnosti v okviru javnega sistema.
  • Manj bi bilo čakanja v javnem zdravstvu – če bi ljudje imeli možnost izbire, bi se lahko skrajšale čakalne dobe.


Uporaba zdravstvene kartice


Za preskok čakalne vrste plačaš in ti potem povrne ZZZS ali kaka druga zavarovalnica


Če se vidi prek zdravstvene kartice, bi ZZZS lahko omogočil povračilo tudi za samoplačniške storitve v Sloveniji, enako kot to počne za storitve v tujini.


To bi omogočilo, da pacienti hitreje pridejo do zdravljenja, hkrati pa bi denar ostal v domačem sistemu.


Trenutno nekatera dopolnilna in dodatna zavarovanja že omogočajo delno povračilo stroškov pri samoplačniških storitvah, a bi bilo smiselno, da bi tudi osnovno zdravstveno zavarovanje omogočalo enako možnost kot za tujino.


Če lahko pacient dobi povrnjen denar za zdravljenje kjerkoli v EU, zakaj ne bi imel iste pravice v Sloveniji?


To je dobra rešitev za zmanjšanje čakalnih vrst in boljši dostop do zdravstvenih storitev. Gre za politično voljo za takšno spremembo in spremembo birokratskih omejitev


Verjetno bi bila kombinacija pritiska civilne družbe in političnega angažmaja najbolj učinkovita.


Če bi bilo dovolj glasnih pobud iz strani pacientov, zdravniških organizacij in gospodarstva, bi se politika težje izogibala odgovoru.


Civilne iniciative bi lahko dvignile ozaveščenost, zbirale podpise in pritiskale na odločevalce, medtem ko bi politični pritisk lahko prišel skozi opozicijo ali posamezne poslance, ki bi vložili predlog spremembe zakonodaje.


Če bi se to postavilo kot tema v javni razpravi, bi težko ostalo prezrto.

Manj bi bilo čakanja v javnem zdravstvu – če bi ljudje imeli možnost izbire, bi se lahko skrajšale čakalne dobe.


Mogoče bi bila dobra ideja tudi peticija ali organizirano javno vprašanje za ZZZS in pristojno ministrstvo – če morajo javno odgovarjati, je večja verjetnost, da se bodo morali odzvati.


ZZZS ima monopol


Monopol ZZZS na obveznem zdravstvenem zavarovanju je v bistvu ostanek starega sistema, ki temelji na centraliziranem upravljanju zdravstvenih prispevkov. Ideja je bila, da enoten sistem omogoča solidarnost in enak dostop do zdravstvenih storitev za vse.


Ampak realnost je, da ta monopol prinaša težave:


  • Pomanjkanje konkurence – brez konkurence ni pritiska za boljše storitve, bolj učinkovito upravljanje ali prilagoditev pacientom.
  • Rigidnost in počasne spremembe – ZZZS deluje birokratsko, kar pomeni dolge čakalne vrste in počasno uvajanje izboljšav.
  • Omejene izbire za paciente – ljudje nimajo možnosti izbrati drugega ponudnika obveznega zavarovanja, če niso zadovoljni.
  • Nelogične politike povračil – lahko dobiš povrnjen denar za zobozdravnika ali zdravnika kjerkoli v EU, ne pa za samoplačniško zdravljenje v Sloveniji.


Alternativa bi lahko bila odprtje trga za več ponudnikov obveznega zdravstvenega zavarovanja, podobno kot pri pokojninskih skladih ali dopolnilnem zavarovanju.


To bi omogočilo konkurenco, bolj učinkovito upravljanje sredstev in večjo izbiro za paciente.


Trenutni sistem ZZZS je tog in birokratski, kar omejuje fleksibilnost pacientov pri dostopu do zdravstvenih storitev.


Če ZZZS povrne stroške zdravljenja pri zobozdravniku ali zdravniku kjerkoli v EU, bi bilo logično, da bi enako omogočil tudi za samoplačniške posege v Sloveniji – tako bi denar ostal v državi, zmanjšale bi se čakalne dobe in izboljšala dostopnost zdravstvenih storitev.


Težava trenutnega sistema


Trenutno ZZZS povrne stroške (zobo)zdravstvenega zdravljenja v tujini, če pacient koristi storitve, denimo kjerkoli v EU, medtem ko v Sloveniji enakega povračila za samoplačniške storitve ni.


To pomeni, da denar, ki bi lahko ostal v slovenskem zdravstvu in podpiral domače izvajalce, odteka v tujino. Sistem je v tem pogledu nelogičen, saj bi enaka pravila morala veljati tako za storitve v tujini kot doma.


Zakaj je sistem tak?


Glavna težava je v rigidnosti in togosti birokracije.

ZZZS kot monopolni upravljavec obveznega zdravstvenega zavarovanja deluje počasi in brez prave konkurence, kar pomeni, da ni pritiska za izboljšave ali večjo fleksibilnost.


Poleg tega politika pogosto ni naklonjena spremembam, bodisi zaradi notranjih interesov bodisi zaradi strahu pred reformami, ki bi lahko spremenile obstoječe ravnovesje v zdravstvenem sistemu.


Možne rešitve

1. Ena od rešitev bi bila, da ZZZS omogoči povračilo tudi za samoplačniške zdravstvene storitve v Sloveniji .

To bi pripomoglo k zmanjšanju čakalnih vrst in večji dostopnosti zdravstvenih storitev.


2. Druga možnost je bolj temeljita reforma, ki bi vnesla več konkurence v sistem obveznega zdravstvenega zavarovanja, tako da ZZZS ne bi bil edini ponudnik, ampak bi se lahko pacienti odločali med različnimi zavarovalnicami, podobno kot pri dopolnilnem zavarovanju.


Povzetek


Glavno vprašanje še vedno ostaja: Ali bo sistem pripravljen na spremembe ali bodo birokratske in politične ovire še naprej zavirale logične izboljšave, ki bi koristile pacientom in slovenskemu zdravstvu?


Težava trenutnega sistema

  • ZZZS povrne stroške zobozdravstvenega zdravljenja v tujini (npr. kjerkoli v EU), ne pa tudi za samoplačniške storitve v Sloveniji.
  • Posledično denar odteka iz Slovenije namesto da bi podpiral domače izvajalce in zmanjšal čakalne dobe.
  • Sistem je nepravičen do pacientov, ki bi želeli hitrejši dostop do storitev doma.


Vzroki za to stanje


  • Monopol ZZZS – brez konkurence ni pritiska za izboljšave.
  • Rigidnost birokracije – spremembe se uvajajo počasi in z odporom.
  • Politična nevoljnost – reforme zdravstvenega sistema so pogosto nepriljubljene ali v interesu določenih skupin.


Možne rešitve


  • Povračilo tudi za samoplačniške storitve v Sloveniji – denar bi ostal v državi, čakalne dobe bi se skrajšale.
  • Več konkurence pri zdravstvenem zavarovanju – možnost izbire med več ponudniki bi izboljšala storitve in zmanjšala rigidnost sistema.
  • Bolj fleksibilen zdravstveni sistem – omogočanje kombiniranja javnih in zasebnih storitev z(delnim) povračilom stroškov.


Kako doseči spremembo?


  • Pritisk civilne družbe – peticije, javna razprava, pritisk na ZZZS in Ministrstvo za zdravje.
  • Politična iniciativa – zakonodajni predlogi, pritisk opozicije, vključitev reform v politične programe.
  • Ozaveščanje javnosti – več medijske pokritosti, javne razprave in predstavitev koristi sprememb.


  • Ključno vprašanje


  • Bo politika dopustila reforme ali bo birokracija še naprej zavirala spremembe, ki bi koristile pacientom in slovenskemu zdravstvu?

Težava trenutnega sistema


  • ZZZS povrne stroške zdravljenja v tujini (npr. pri zdravnikih in zobozdravnikih kjerkoli v EU), ne pa za samoplačniške storitve v Sloveniji.
  • Denar odteka iz Slovenije, namesto da bi krepil domači zdravstveni sistem in omogočal hitrejšo obravnavo pacientov.
  • Dolge čakalne vrste v javnem zdravstvu, medtem ko bi možnost povračila za samoplačniške storitve v Sloveniji razbremenila sistem in izboljšala dostopnost storitev.
  • Pacienti, ki si želijo hitrejšega zdravljenja, morajo plačati iz lastnega žepa, medtem ko bi jim ZZZS te stroške povrnil, če bi se odločili za tujino – kar je nelogično in nepravično.
  • Vzroki za to stanje
  • Monopol ZZZS – brez konkurence ni pritiska za izboljšanje storitev ali prilagajanje pacientom.
  • Rigidnost birokracije – počasne spremembe, zastareli postopki in nezmožnost prilagajanja sodobnim potrebam.
  • Politična nevoljnost – zdravstvena reforma je občutljiva tema, ki se ji politika izogiba, saj vpliva na različne interesne skupine
  • Interesi določenih lobijev – nekaterim skupinam ustreza, da denar odteka v tujino ali da ostajajo dolge čakalne dobe, saj se tako ohranja povpraševanje po zasebnih storitvah brez povračila.


Možne rešit

  • Povračilo tudi za samoplačniške zdravstvene storitve v Sloveniji – enaka pravila kot za tujino, s čimer bi denar ostal v državi in bi se skrajšale čakalne vrste
  • Več konkurence pri zdravstvenem zavarovanju – možnost izbire med več ponudniki obveznega zavarovanja, podobno kot pri dopolnilnem zavarovanju
  • Bolj fleksibilen zdravstveni sistem – kombinacija javnega in zasebnega zdravstva, kjer bi bolniki lahko izbirali najhitrejšo in najboljšo možnost.
  • Digitalizacija in preglednejši sistem – vsi posegi se že beležijo prek kartice zdravstvenega zavarovanja, kar pomeni, da bi lahko enostavno sledili povračilu stroškov.


Kako doseči spremembo?


  • Pritisk civilne družbe – peticije, javna razprava, pritisk na ZZZS in Ministrstvo za zdravje.
  • Politična iniciativa – zakonodajni predlogi, vključitev reform v politične programe, pritisk opozicije in zainteresiranih poslancev.
  • Ozaveščanje javnosti – več medijske pokritosti, predstavitev koristi reforme in primerjava s tujimi zdravstvenimi sistemi, ki že omogočajo takšne rešitve.


In še enkrat: Ključno vprašanje


Bo politika pripravljena na reforme ali bo ona in birokracija še naprej zavirala spremembe, ki bi koristile pacientom in slovenskemu zdravstvu?