Trenutno ZZZS (Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije) v skladu z evropskimi pravili omogoča povračilo stroškov zdravljenja v tujini, če so izpolnjeni določeni pogoji (npr. če gre za nujno zdravljenje ali če pacient v Sloveniji ne more pravočasno priti na poseg).
Vendar pa v primeru, da se pacient samoplačniško zdravi v Sloveniji, pogosto ni možnosti povračila stroškov.
Če bi ZZZS omogočil povračilo stroškov tudi za samoplačniške storitve v Sloveniji, bi to lahko imelo več pozitivnih učinkov:
Uporaba zdravstvene kartice
Za preskok čakalne vrste plačaš in ti potem povrne ZZZS ali kaka druga zavarovalnica
Če se vidi prek zdravstvene kartice, bi ZZZS lahko omogočil povračilo tudi za samoplačniške storitve v Sloveniji, enako kot to počne za storitve v tujini.
To bi omogočilo, da pacienti hitreje pridejo do zdravljenja, hkrati pa bi denar ostal v domačem sistemu.
Trenutno nekatera dopolnilna in dodatna zavarovanja že omogočajo delno povračilo stroškov pri samoplačniških storitvah, a bi bilo smiselno, da bi tudi osnovno zdravstveno zavarovanje omogočalo enako možnost kot za tujino.
Če lahko pacient dobi povrnjen denar za zdravljenje kjerkoli v EU, zakaj ne bi imel iste pravice v Sloveniji?
To je dobra rešitev za zmanjšanje čakalnih vrst in boljši dostop do zdravstvenih storitev. Gre za politično voljo za takšno spremembo in spremembo birokratskih omejitev
Verjetno bi bila kombinacija pritiska civilne družbe in političnega angažmaja najbolj učinkovita.
Če bi bilo dovolj glasnih pobud iz strani pacientov, zdravniških organizacij in gospodarstva, bi se politika težje izogibala odgovoru.
Civilne iniciative bi lahko dvignile ozaveščenost, zbirale podpise in pritiskale na odločevalce, medtem ko bi politični pritisk lahko prišel skozi opozicijo ali posamezne poslance, ki bi vložili predlog spremembe zakonodaje.
Če bi se to postavilo kot tema v javni razpravi, bi težko ostalo prezrto.
Manj bi bilo čakanja v javnem zdravstvu – če bi ljudje imeli možnost izbire, bi se lahko skrajšale čakalne dobe.
Mogoče bi bila dobra ideja tudi peticija ali organizirano javno vprašanje za ZZZS in pristojno ministrstvo – če morajo javno odgovarjati, je večja verjetnost, da se bodo morali odzvati.
ZZZS ima monopol
Monopol ZZZS na obveznem zdravstvenem zavarovanju je v bistvu ostanek starega sistema, ki temelji na centraliziranem upravljanju zdravstvenih prispevkov. Ideja je bila, da enoten sistem omogoča solidarnost in enak dostop do zdravstvenih storitev za vse.
Ampak realnost je, da ta monopol prinaša težave:
Alternativa bi lahko bila odprtje trga za več ponudnikov obveznega zdravstvenega zavarovanja, podobno kot pri pokojninskih skladih ali dopolnilnem zavarovanju.
To bi omogočilo konkurenco, bolj učinkovito upravljanje sredstev in večjo izbiro za paciente.
Trenutni sistem ZZZS je tog in birokratski, kar omejuje fleksibilnost pacientov pri dostopu do zdravstvenih storitev.
Če ZZZS povrne stroške zdravljenja pri zobozdravniku ali zdravniku kjerkoli v EU, bi bilo logično, da bi enako omogočil tudi za samoplačniške posege v Sloveniji – tako bi denar ostal v državi, zmanjšale bi se čakalne dobe in izboljšala dostopnost zdravstvenih storitev.
Težava trenutnega sistema
Trenutno ZZZS povrne stroške (zobo)zdravstvenega zdravljenja v tujini, če pacient koristi storitve, denimo kjerkoli v EU, medtem ko v Sloveniji enakega povračila za samoplačniške storitve ni.
To pomeni, da denar, ki bi lahko ostal v slovenskem zdravstvu in podpiral domače izvajalce, odteka v tujino. Sistem je v tem pogledu nelogičen, saj bi enaka pravila morala veljati tako za storitve v tujini kot doma.
Zakaj je sistem tak?
Glavna težava je v rigidnosti in togosti birokracije.
ZZZS kot monopolni upravljavec obveznega zdravstvenega zavarovanja deluje počasi in brez prave konkurence, kar pomeni, da ni pritiska za izboljšave ali večjo fleksibilnost.
Poleg tega politika pogosto ni naklonjena spremembam, bodisi zaradi notranjih interesov bodisi zaradi strahu pred reformami, ki bi lahko spremenile obstoječe ravnovesje v zdravstvenem sistemu.
Možne rešitve
1. Ena od rešitev bi bila, da ZZZS omogoči povračilo tudi za samoplačniške zdravstvene storitve v Sloveniji .
To bi pripomoglo k zmanjšanju čakalnih vrst in večji dostopnosti zdravstvenih storitev.
2. Druga možnost je bolj temeljita reforma, ki bi vnesla več konkurence v sistem obveznega zdravstvenega zavarovanja, tako da ZZZS ne bi bil edini ponudnik, ampak bi se lahko pacienti odločali med različnimi zavarovalnicami, podobno kot pri dopolnilnem zavarovanju.
Povzetek
Glavno vprašanje še vedno ostaja: Ali bo sistem pripravljen na spremembe ali bodo birokratske in politične ovire še naprej zavirale logične izboljšave, ki bi koristile pacientom in slovenskemu zdravstvu?
Težava trenutnega sistema
Vzroki za to stanje
Možne rešitve
Kako doseči spremembo?
Težava trenutnega sistema
Možne rešit
Kako doseči spremembo?
In še enkrat: Ključno vprašanje
Bo politika pripravljena na reforme ali bo ona in birokracija še naprej zavirala spremembe, ki bi koristile pacientom in slovenskemu zdravstvu?