Nacionalna strateška prometna infrastruktura
Dvotirna elektrificirana železnica: Koper – Budimpešta
Trasa:
Koper – Divača – Ljubljana – predor pod Trojanami – Celje – Ptuj – Maribor – Murska Sobota – Budimpešta
Cilji:
- Povezati slovensko pristanišče s srednjo Evropo
- Razbremeniti ceste in povečati železniški tovorni promet
- Vzpostaviti hitro in zanesljivo potniško povezavo
- Okrepiti geostrateško vlogo Slovenije v EU
Ključni elementi:
- Dvotirna in elektrificirana proga
- Moderna signalizacija in varnostni sistemi
- Integracija z obstoječimi logističnimi centri
Predor pod Trojanami za skrajšanje časa potovanja
Cilji:
- Povezati Koprsko pristanišče s Srednjo Evropo po železnici
- Razbremeniti avtoceste in okolje
- Omogočiti hitro potovanje potnikov med jugom in severovzhodom države
Značilnosti:
- Dvotirna, elektrificirana, sodobna proga
- Hitrost: 250 km/h
Če bi nova hitra železnica imela še Celje in Ptuj kot vmesni postaji, bi vseeno ohranili povezavo s pomembnimi mesti, ne da bi preveč upočasnili progo.
Predlagana trasa hitre železnice:
Ljubljana – Celje – Ptuj – Maribor – Murska Sobota
(skozi predor pod Trojanami)
Celje: Pomembno regionalno središče, povezava s Šaleško dolino in Savinjsko regijo.
Ptuj: Ključna postaja za Prlekijo in Haloze, prav tako vezni člen proti Hrvaški.
Potovalni časi (ocena):
Če bi vlak vozil s hitrostjo 250 km/h na primernih odsekih:
- Ljubljana – Celje: ~25 min
- Celje – Ptuj: ~20 min
- Ptuj – Maribor: ~15 min (Murska Sobota ~ 18 min)
Skupaj: ~1 ura (kar bi bilo konkurenčno avtocesti)
To bi pomenilo revolucionarno izboljšavo v primerjavi z zdajšnjimi 2+ urami!
S tem bi bila večja mesta še vedno dobro povezana, hkrati pa bi hitri vlaki obvozili starejše, počasnejše odseke
Primerna za potniški in tovorni promet
Ključne koristi:
- Koper postane glavno izvozno pristanišče za Madžarsko, Slovaško, Avstrijo
- Slovenske železnice prevzamejo večji delež mednarodnega tovornega prometa
- Zmanjšanje CO₂ emisij in cestnega prometa
1. Močnejša vloga Kopra kot logističnega centra
- Koper bi postal glavna vstopna točka za tovor iz Azije in Sredozemlja.
- Trenutno velik del ladijskega tovora gre v severna pristanišča (Hamburg, Rotterdam) – nova železnica bi omogočila hitrejši prevoz proti Madžarski, Slovaški, Avstriji in Poljski.
2. Večji delež tovora skozi Slovenijo
- Hitra železnica bi omogočila, da bi več tovora potovalo po železnici namesto po cestah.
- Manj tovornjakov na avtocesti (manj gneče, manj emisij, manj stroškov za vzdrževanje cest).
3. Boljša povezava za potnike
- Budimpešta je glavno vozlišče za povezave proti Romuniji, Ukrajini in Balkanu.
- Slovenci bi imeli hitrejši dostop do Madžarske, Slovaške in Poljske.
4. Konkurenca Trstu in Reki
- Trst in Reka že izboljšujeta železniške povezave do srednje Evrope.
- Če Slovenija ne ukrepa, bo velik del trgovskega prometa izgubljen.