Motodrom v Sloveniji. Kje bi bila najboljša lokacija. Dobro urediti za Moto GP.
Drugi namen bi bil, da se lahko na varni stezi motoristi znorijo in ne na cestah, kjer je smrtno nevarno.
Urejen bi moral biti tako, kot na dirkah Moto GP
Napisanih je več možnih lokacij, vendar se je optimiziralo na tri.
· Vransko
· Pomurje
· Ilirska Bistrica
Zahteve za motodrom, primeren za Moto GP
Tehnične specifikacije:
Steza mora biti dolga med 4 in 5 km, široka vsaj 10–13 m, z različnimi zavoji (počasni, hitri, šikane) in ravninami za prehitevanje.
Varnostne cone (izletne cone) morajo biti široke in ustrezno zasnovane (npr. z gramozom ali asfaltom) za zmanjšanje tveganja poškodb.
Infrastruktura: tribune za gledalce (vsaj 50.000 sedežev za Moto GP), boksi za ekipe (vsaj 20–30), medijski center, VIP območja, parkirišča in dobra povezava z javnim prevozom.
FIM (Mednarodna motociklistična zveza) zahteva visoke standarde glede gladkosti asfalta, drenaže in varnostnih ovir.
Dodatne zahteve za varno vožnjo motoristov:
Steza mora omogočati različne konfiguracije (npr. krajše proge za treninge ali šole varne vožnje).
Poligon za vadbo varne vožnje z različnimi površinami (mokre, spolzke) in ovirami.
Dostopnost za rekreativne motoriste z možnostjo najema steze za treninge ali dogodke.
Okoljski in družbeni vidiki:
Minimalen vpliv na okolje (hrup, emisije, poseg v naravo).
Podpora lokalne skupnosti in minimalno nasprotovanje zaradi hrupa ali prometa.
Potencialne lokacije v Sloveniji
Na podlagi geografskih, logističnih in družbenih dejavnikov so naslednje lokacije potencialno primerne:
Okolice Ljubljane (npr. območje letališča Brnik ali Logatec):
Prednosti:
Dobra dostopnost prek avtoceste A2 in bližina letališča Jožeta Pučnika (pomembno za mednarodne ekipe in gledalce Moto GP).
Ravninsko območje, primerno za gradnjo steze z velikimi izletnimi conami.
Bližina urbanega središča zagotavlja turistično infrastrukturo (hoteli, restavracije).
Območje Logatca že ima izkušnje z avto-moto dogodki (npr. poligon AMZS).
Slabosti:
Visoki stroški zemljišč blizu Ljubljane.
Možen odpor lokalnih prebivalcev zaradi hrupa, zlasti v bližini naselij.
Potreba po obsežnih okoljskih študijah zaradi bližine kmetijskih površin ali naravnih območij.
Območje Vranskega (AMZS Center varne vožnje):
Prednosti:
Že obstoječa infrastruktura AMZS Centra varne vožnje, ki vključuje poligon in izkušnje z organizacijo moto dogodkov.
Dobra povezava z avtocesto A1 (Ljubljana–Maribor).
Možnost nadgradnje obstoječega centra z večjo stezo, primerno za Moto GP.
Manj gosto naseljeno območje, kar zmanjšuje težave s hrupom.
Slabosti:
Obstoječi poligon je premajhen za Moto GP standarde, zato bi bila potrebna obsežna širitev.
Omejen prostor za tribune in dodatno infrastrukturo.
Potreba po znatnih finančnih vložkih za izgradnjo steze po standardih FIM.
Pomurska regija (npr. območje Murske Sobote ali Lendave):
Prednosti:
Velike ravninske površine, idealne za gradnjo steze z dolgimi ravninami in širokimi izletnimi conami.
Manj gosto poseljeno območje, kar zmanjšuje težave s hrupom.
Bližina Madžarske (Hungaroring je blizu, kar privablja regionalne obiskovalce).
Možnost povezave z obstoječimi turističnimi destinacijami (npr. Moravske Toplice).
Slabosti:
Oddaljenost od mednarodnega letališča (najbližje so Gradec, Zagreb ali Budimpešta).
Manj razvita turistična infrastruktura v primerjavi z osrednjo Slovenijo.
Potreba po dodatnih naložbah v cestno infrastrukturo za dostopnost.
Kmetijska zemljišča
Območje Krškega ali Brežic (Posavje):
Prednosti:
Ravninsko območje ob reki Savi, primerno za gradnjo steze.
Dobra povezava z avtocesto A2 in bližina Hrvaške (možnost privabljanja obiskovalcev iz Zagreba in okolice).
Območje že ima izkušnje z avto-moto dogodki (npr. dirkališče Raceland v Krškem).
Slabosti:
Omejen prostor za večjo infrastrukturo, kot so tribune in boksi.
Potencialni okoljski pomisleki zaradi bližine reke Save.
Potreba po izboljšanju lokalne infrastrukture za večje število obiskovalcev.
Območje Ilirske Bistrice je zanimiva možnost za postavitev motodroma v Sloveniji, ki bi bil primeren za Moto GP in hkrati služil kot varna steza za motoriste.
Spodaj je analiza prednosti, slabosti in izvedljivosti takšne lokacije, upoštevajoč tehnične, logistične, okoljske in družbene vidike.
Analiza območja Ilirske Bistrice
Prednosti
Geografska primernost:
Ilirska Bistrica leži v razgibanem območju z raznolikim terenom, kar omogoča zasnovo zanimive steze z zavoji in višinskimi razlikami, podobno kot priznana dirkališča, npr. Portimão (Portugalska) ali Mugello (Italija).
Območje okoli Ilirske Bistrice vključuje manj gosto poseljene predele, kar zmanjšuje težave zaradi hrupa in olajša pridobivanje zemljišč za gradnjo.
Možnost uporabe bližnjih ravninskih ali gričevnatih območij za široke izletne cone, ki so ključne za varnost pri Moto GP.
Izkušnje z moto dogodki:
Ilirska Bistrica je znana po organizaciji avto-moto dogodkov, predvsem po relijih in gorskohitrostnih dirkah (npr. GHD Ilirska Bistrica, ki je del evropskega prvenstva). To pomeni, da obstaja lokalna podpora in izkušnje z organizacijo tovrstnih prireditev.
Lokalna skupnost je že navajena na motošport, kar bi lahko olajšalo sprejem projekta.
Dostopnost:
Ilirska Bistrica je povezana z avtocesto A1 (smer Ljubljana–Koper), kar omogoča relativno dober dostop iz osrednje Slovenije in obalnega območja.
Bližina Hrvaške (Reka je oddaljena približno 40 km) in Italije (Trst je okoli 30 km stran) omogoča privabljanje mednarodnih obiskovalcev, kar je pomembno za dirke Moto GP.
Turistični potencial:
Območje je blizu turističnih destinacij, kot so Postojnska jama, Škocjanske jame in slovenska obala, kar bi lahko privabilo dodatne obiskovalce.
Možnost povezave z obstoječimi turističnimi zmogljivostmi v regiji (npr. hoteli v Portorožu ali na Krasu).
Slabosti
Omejena infrastruktura:
Ilirska Bistrica je manjše mesto z omejeno turistično infrastrukturo (hoteli, restavracije), kar bi zahtevalo dodatne naložbe za sprejem več deset tisoč obiskovalcev, kot je potrebno za Moto GP.
Najbližje mednarodno letališče (Jožeta Pučnika, Ljubljana) je oddaljeno približno 100 km, kar je manj ugodno v primerjavi z lokacijami, kot je npr. Brnik ali Vransko.
Okoljski izzivi:
Regija je del Notranjske, ki vključuje občutljiva naravna območja (npr. bližina Snežnika ali kraških območij). Gradnja motodroma bi zahtevala skrbno načrtovanje, da se prepreči poseg v zaščitena območja.
Hrup bi lahko motil bližnje nas animationselja, kot so Podgrad ali Kozarišče, kar bi zahtevalo ukrepe za zmanjšanje hrupa (npr. akustične ovire).
Teren in stroški gradnje:
Razgiban teren lahko poveča stroške gradnje, saj bi bilo potrebno več zemeljskih del za izravnavo ali prilagoditev steze.
Območje morda nima dovolj velikih ravninskih površin za široke izletne cone ali tribune brez znatnih posegov v pokrajino.
Oddaljenost od večjih urbanih središč:
V primerjavi z lokacijami, kot sta Vransko ali okolica Ljubljane, je Ilirska Bistrica bolj odmaknjena, kar bi lahko zmanjšalo privlačnost za nekatere obiskovalce ali ekipe.
Primerjava z drugimi lokacijami
Vransko: Ima prednost zaradi obstoječe infrastrukture AMZS in boljše povezave z letališčem Brnik, a je bolj omejeno z razpoložljivim prostorom.
Pomurje: Ponuja večje ravninske površine in nižje stroške zemljišč, a je bolj oddaljeno od mednarodnih letališč in manj razvito.
Okolica Ljubljane: Boljša dostopnost in infrastruktura, a višji stroški zemljišč in večji odpor lokalnih skupnosti zaradi hrupa.
Ilirska Bistrica se uvršča nekje med Vransko in Pomurje: ima prednost izkušenj z motošportom in dobrega regionalnega položaja, a zaostaja pri infrastrukturi in dostopnosti do letališč.
Ureditev motodroma v Ilirski Bistrici
Za Moto GP:
Steza: Zasnova 4–5 km dolge steze z vsaj 12–15 zavoji, ki izkorišča naravne višinske razlike za dinamično dirkanje. Primer: kombinacija hitrih ravnin in tehničnih zavojev, podobnih dirkališču Brno (Češka).
Infrastruktura: Postavitev tribun za 50.000–70.000 gledalcev, modernih boksov za ekipe (20–30), medijskega centra in parkirišč. Za izpolnitev FIM standardov bi bile potrebne široke izletne cone z gramozom in zračnimi ograjami.
Dostopnost: Izboljšava lokalnih cest in povezav z avtocesto A1 ter organizacija shuttle prevozov iz bližnjih mest (npr. Reka, Trst, Ljubljana).
Za varno vožnjo motoristov:
Poligon: Ločen del motodroma za vadbo varne vožnje, vključno z mokrimi površinami, ovirami in simulacijami nevarnih situacij.
Programi: Organizacija tečajev varne vožnje pod vodstvom inštruktorjev, podobno kot AMZS programi, z možnostjo najema steze za rekreativne vožnje.
Tehnologija: Uporaba sistemov, kot je Vigo, za analizo vožnje in izboljšanje vozniških spretnosti.
Trajnost in družbena sprejemljivost:
Hrup: Postavitev akustičnih ovir in omejitev glasnih dogodkov na določene dneve, da se zmanjša vpliv na bližnja naselja.
Okolje: Skrbno načrtovanje, da se izognemo posegom v zaščitena območja, z uporabo okolju prijaznih materialov in drenažnih sistemov.
Lokalna skupnost: Sodelovanje z občino Ilirska Bistrica in lokalnimi društvi (npr. AMD Ilirska Bistrica) za podporo projektu in promocijo motodroma kot gospodarske priložnosti.
Zaključek
Območje Ilirske Bistrice je obetavna lokacija za motodrom, saj združuje izkušnje z motošportom, raznolik teren in relativno dobro povezavo z regijo.
Vendar pa zaostaja za Vranskim zaradi manjše obstoječe infrastrukture in večje oddaljenosti od mednarodnih letališč. Za uspešno izvedbo bi bilo potrebno:
Natančno izbrati lokacijo zunaj naselij, da se zmanjša vpliv hrupa in okoljske skrbi.
Investirati v cestno in turistično infrastrukturo za privabljanje mednarodnih obiskovalcev.
Sodelovati z lokalnimi oblastmi in organizatorji moto dogodkov (npr. GHD Ilirska Bistrica) za zagotovitev podpore.
Če bi bil motodrom v Ilirski Bistrici zasnovan kot večnamenski objekt (Moto GP + varna vožnja), bi lahko postal pomemben center za motošport in varnost v regiji. Za nadaljnje korake bi bila potrebna podrobna študija izvedljivosti, vključno z analizo stroškov, okoljskih vplivov in logističnih možnosti.
Dodajanje funkcije motodroma za zbore motoristov poveča njegovo vsestranskost in gospodarski potencial, saj lahko služi kot središče za motošport, varno vožnjo in družabne dogodke.
Ocena stroškov za izgradnjo motodroma, primernega za Moto GP in varno vožnjo motoristov, v Ilirski Bistrici, Vranskem in Pomurju je zapletena, saj je odvisna od več dejavnikov, vključno z zemljiškimi deli, infrastrukturo, varnostnimi zahtevami, okoljskimi ukrepi in logističnimi povezavami in zbori motoristov.
Spodaj je podrobna analiza stroškov za vsako lokacijo, ki temelji na razpoložljivih podatkih in primerjavah z drugimi dirkališči, kot je navedeno v virih (npr. Oregon Raceway Park, zgrajen za približno 3,5 milijona USD) ter splošnih ocenah za gradnjo stez po standardih FIM za Moto GP
Spodaj je posodobljena analiza stroškov in prilagoditev za motodrom v Ilirski Bistrici, Vranskem in Pomurju, ki vključuje infrastrukturo za zbore motoristov, kot so festivalska območja, kampi in prireditveni prostori.
Analiza upošteva tudi specifične potrebe za organizacijo zborov motoristov, kot so prostori za koncerte, stojnice, parkirišča za motorje in varnostni ukrepi.Dodatne zahteve za zbore motoristov
Infrastruktura:
Festivalsko območje: Oder za koncerte, prostor za stojnice (hrana, pijača, moto oprema), sanitarije in oskrbne točke (voda, elektrika).
Kamp: Območje za šotore ali parkirišča za avtodome z dostopom do vode, sanitarij in varovanja.
Parkirišča: Velika parkirna mesta za motorje in osebna vozila, prilagojena za več tisoč obiskovalcev.
Varnost: Ograje, varnostniki in sistemi za nadzor množic, saj zbori motoristov pogosto privabijo več tisoč ljudi (npr. zbori, kot je Sturgis Motorcycle Rally, privabijo tudi do 500.000 obiskovalcev).
Logistika:
Dobra cestna povezava za dostop velikega števila motoristov.
Bližina letališč za mednarodne obiskovalce (zlasti pomembno za Ilirsko Bistrico).
Družbena in gospodarska korist:
Zbori motoristov spodbujajo lokalni turizem (hoteli, restavracije, trgovine).
Promocija motodroma kot regionalnega središča za moto kulturo.
Posodobitev stroškov za vse lokacije
Vključitev infrastrukture za zbore motoristov poveča skupne stroške za približno 5–10 milijonov EUR, odvisno od obsega festivalskih območij in kampa. Spodaj so posodobljene ocene stroškov za vsako lokacijo, ki vključujejo:
Moto GP stezo (4–5 km, FIM standardi).
Poligon za varno vožnjo.
Infrastrukturo za zbore motoristov (festivalsko območje, kamp, dodatna parkirišča).
1. Ilirska Bistrica
Specifični dejavniki:
Zemljišče: 1–3 milijone EUR (50–100 hektarjev, cenejša zemljišča zaradi manjše poseljenosti).
Steza: 15–20 milijonov EUR (razgiban teren zahteva več zemeljskih del).
Infrastruktura za Moto GP: 15–25 milijonov EUR (tribune za 50.000–70.000 gledalcev, boksi, medijski center).
Infrastruktura za zbore motoristov: 5–8 milijonov EUR:
Festivalsko območje z odrom, stojnicami in sanitarijami.
Kamp za 1.000–5.000 obiskovalcev (šotori, avtodomi, sanitarije, elektrika).
Dodatna parkirišča za 5.000–10.000 motornih koles in vozil.
Logistika: 3–5 milijonov EUR (izboljšava lokalnih cest, shuttle prevozi z letališč Trst in Reka, oddaljenih 30–50 km).
Okoljski ukrepi: 5–8 milijonov EUR (akustične ovire, okoljske študije za kraška območja in gozdove Snežnika).
Prednosti:
Bližina letališč Trst in Reka olajšuje prihod mednarodnih motoristov.
Izkušnje z motošportom (GHD Ilirska Bistrica) olajšajo organizacijo dogodkov.
Razgiban teren omogoča atraktivno stezo in prostor za kamp.
Slabosti: Omejena turistična infrastruktura (hoteli, restavracije) zahteva dodatne naložbe.
Skupna ocena stroškov: 45–65 milijonov EUR
Višji stroški zaradi razgibanega terena in dodatne infrastrukture za zbore, a logistična prednost letališč.
2. Vransko
Specifični dejavniki:
Zemljišče: 3–5 milijonov EUR (višje cene zaradi bližine Ljubljane).
Steza: 10–15 milijonov EUR (raven teren zmanjšuje stroške zemeljskih del).
Infrastruktura za Moto GP: 10–20 milijonov EUR (delna izraba obstoječega AMZS centra, a potrebna širitev za tribune in bokse).
Infrastruktura za zbore motoristov: 4–7 milijonov EUR:
Festivalsko območje z odrom in stojnicami.
Kamp za 1.000–3.000 obiskovalcev (manj prostora kot v Ilirski Bistrici ali Pomurju).
Dodatna parkirišča za 3.000–7.000 motornih koles in vozil.
Logistika: 2–3 milijone EUR (odlična povezava z avtocesto A1 in letališčem Brnik, 25 km).
Okoljski ukrepi: 3–5 milijonov EUR (manj občutljivo okolje, a potrebne akustične ovire zaradi bližnjih naselij).
Prednosti:
Obstoječa infrastruktura AMZS zmanjšuje stroške.
Bližina letališča Brnik in Ljubljane olajšuje logistiko.
Dobra cestna povezava za motoriste iz osrednje Evrope.
Slabosti: Omejen prostor za širitev in višji stroški zemljišč.
Skupna ocena stroškov: 35–55 milijonov EUR
Najnižji stroški zaradi obstoječe infrastrukture, a omejitve pri prostoru za kamp in festivale.
3. Pomurje
Specifični dejavniki:
Zemljišče: 1–2 milijona EUR (najcenejša zemljišča zaradi kmetijskih površin).
Steza: 10–15 milijonov EUR (raven teren zmanjšuje stroške zemeljskih del).
Infrastruktura za Moto GP: 15–25 milijonov EUR (brez obstoječe infrastrukture, potrebna gradnja tribun, boksov, medijskega centra).
Infrastruktura za zbore motoristov: 5–8 milijonov EUR:
Festivalsko območje z odrom, stojnicami in sanitarijami.
Velik kamp za 5.000–10.000 obiskovalcev (veliko razpoložljivega prostora).
Parkirišča za 10.000–20.000 motornih koles in vozil.
Logistika: 5–8 milijonov EUR (oddaljenost od letališč Gradec, Zagreb ali Budimpešta, vsi nad 100 km, zahteva večje cestne nadgradnje).
Okoljski ukrepi: 3–6 milijonov EUR (manj občutljivo okolje, a potrebne študije za kmetijske površine).
Prednosti:
Veliko razpoložljivega prostora za kamp in festivale.
Nizki stroški zemljišč.
Možnost privabljanja obiskovalcev iz Madžarske in Hrvaške.
Slabosti: Višji logistični stroški zaradi oddaljenosti od letališč in pomanjkanje turistične infrastrukture.
Skupna ocena stroškov: 45–65 milijonov EUR
Nizki stroški zemljišč in veliko prostora, a višji stroški zaradi logističnih izzivov.
Najbolj stroškovno učinkovita lokacija:
Vransko ostaja najcenejša (35–55 milijonov EUR) zaradi obstoječe infrastrukture AMZS, bližine letališča Brnik in ravnega terena, ki zmanjšuje stroške gradnje.
Vendar je prostor za Najbolj stroškovno učinkovita lokacija:
Vransko ostaja najcenejša (35–55 milijonov EUR) zaradi obstoječe infrastrukture AMZS, bližine letališča Brnik in ravnega terena, ki zmanjšuje stroške gradnje. Vendar je prostor za kamp in festivale omejen, kar lahko zmanjša privlačnost za velike zbore motoristov.
lirska Bistrica (45–65 milijonov EUR) je zelo primerna zaradi bližine letališč Trst in Reka, ki olajšujeta prihod mednarodnih motoristov, in razgibanega terena, ki omogoča atraktivno stezo ter prostor za kamp.
Izkušnje z GHD Ilirska Bistrica dodatno podpirajo izvedljivost.Pomurje (45–65 milijonov EUR) je idealno za velike zbore motoristov zaradi obilice prostora za kamp in festivale, a oddaljenost od letališč povečuje logistične stroške.
Prilagoditve za zbore motoristov
Za vse lokacije bi motodrom moral vključevati:
Steza: 4–5 km, FIM standardi, z ločenim poligonom za varno vožnjo.
Festivalsko območje: Oder za koncerte, stojnice za hrano in moto opremo, sanitarije in oskrbne točke.
Kamp: Območje za šotore in avtodome, prilagojeno za 1.000–10.000 obiskovalcev (največji potencial v Pomurju).
Parkirišča: Zmogljivosti za 5.000–20.000 motornih koles in vozil, z varnostnimi ukrepi (ograje, varnostniki).
Trajnost: Akustične ovire, okolju prijazni materiali in sodelovanje z lokalnimi skupnostmi za zmanjšanje vpliva hrupa.
Promocija: Marketinška kampanja za privabljanje motoristov iz Slovenije, Hrvaške, Italije in Avstrije, z možnostjo povezave z regionalnimi zbori (npr. zbori v Grobniku ali na Madžarskem).
Zaključek
Vransko je najstroškovno učinkovita lokacija (35–55 milijonov EUR) zaradi obstoječe infrastrukture in bližine letališča Brnik, a omejen prostor lahko zmanjša potencial za velike zbore motoristov.
Ilirska Bistrica (45–65 milijonov EUR) je odlična izbira zaradi bližine letališč Trst in Reka, izkušenj z motošportom in razgibanega terena, ki omogoča atraktivno stezo in kamp.
Pomurje (45–65 milijonov EUR) je idealno za velike zbore zaradi obilice prostora, a logistični izzivi povečujejo stroške.
Za dokončno odločitev se priporoča podrobno študijo izvedljivosti, ki vključuje:
Analizo razpoložljivih zemljišč in okoljskih vplivov.
Posvetovanje z lokalnimi oblastmi in moto društvi (npr. AMD Ilirska Bistrica, AMZS).
Oceno gospodarskih koristi (turizem, zaposlitve) in povratne naložbe prek Moto GP dirk in zborov motoristov.
Ilirska Bistrica se zdi optimalna za kombinacijo Moto GP, varne vožnje in zborov motoristov zaradi bližine letališč in motošportne tradicije, čeprav Vransko ostaja cenejša možnost za hitrejšo izvedbo.