Debirokratizacija Slovenije

Debirokratizacija Slovenije

Debirokratizacija Slovenije

Slovenija ima zapleten birokratski sistem, ki pogosto otežuje in upočasnjuje postopke tako posameznikom, zdravstvu in podjetjem.


Debirokratizacija bo prinesla večjo učinkovitost, hitrejše postopke ter zmanjšanje stroškov in administrativnih obremenitev.


Nekaj ključnih ukrepov za debirokratizacijo bi lahko vključevalo:

Digitalizacija postopkov – uvedba enotnega digitalnega portala za vse administrativne storitve.

Poenostavitev zakonodaje – zmanjšanje nepotrebnih predpisov in ukinitev zastarelih pravil.

Manj papirologije – uvedba "enkratnega vnosa podatkov" pri interakciji z državnimi organi.

Učinkovitejša javna uprava – hitrejši in manj komplicirani postopki brez nepotrebnih soglasij in dovoljenj.

Večja odgovornost uradnikov – jasnejša pravila za odločanje in manj birokratskih ovir pri pridobivanju dovoljenj.


Zdravstvo, Gradnja hiše, Ustanovitev podjetja ipd.


1. Zdravstvo


Je odličen primer, kako birokracija otežuje delo strokovnjakov in zmanjšuje njihovo učinkovitost.


Namesto da bi zobozdravniki in zdravniki več časa posvetili pacientom, morajo izpolnjevati kopico papirjev in administrativnih obveznosti.


Glavne težave birokracije v zdravstvu


Preveč administrativnega dela za zdravnike in zobozdravnike


• Izpolnjevanje obrazcev, poročil in evidenc (zdravstveni kartoni, napotnice, naročilnice, statistike …).

• Ročno vnašanje podatkov, ki bi lahko bili avtomatizirani.

• Preveč ponavljajočih se postopkov, ki nimajo neposredne koristi za zdravljenje pacienta.


Počasni in zastareli IT-sistemi


• Več različnih programov, ki ne delujejo povezano (eZdravje, eNaročanje, eRecept, sistem za bolniške liste …).

• Zdravniki pogosto poročajo o počasnosti in tehničnih težavah z informacijskimi sistemi.

• Namesto da bi digitalizacija zmanjšala birokracijo, jo pogosto še poveča, ker se določeni podatki vnesejo večkrat v različne sisteme.


Preveč papirnih dokumentov


• Kljub digitalizaciji je še vedno veliko tiskanja in fizičnih podpisov.

• Nekateri dokumenti so potrebni v fizični obliki, čeprav bi jih lahko hranili digitalno.


Preobremenjenost medicinskega osebja


• Namesto da bi se ukvarjali s pacienti, zdravniki in medicinske sestre izgubljajo čas s papirologijo.

• To vodi do daljših čakalnih vrst, večjega stresa in izgorelosti v zdravstvu.


Možne rešitve za zmanjšanje birokracije v zdravstvu


Boljša digitalizacija – enoten in hitrejši sistem brez podvajanja podatkov.

Manj nepotrebnih evidenc – avtomatizacija poročanja, kjer je to mogoče.

Povezani IT-sistemi – da zdravniki ne izgubljajo časa s preklapljanjem med različnimi programi.


Ukinitev papirnih obrazcev tam, kjer niso nujni – vse bi moralo biti dostopno digitalno.


Te zadeve urejajo medicinske sestre v pisarnah in jih zato tudi primerno nagaditi – da bi zdravniki in zobozdravniki lahko delali svoje osnovno delo.


2. Gradnja hiše – nepregledni postopki in dolgotrajna dovoljenja


• Trenutno je treba za gradnjo hiše pridobiti vrsto dovoljenj in soglasij:

• Lokacijska informacija

• Projektna dokumentacija

• Pridobivanje soglasij (komunalna podjetja, okoljevarstveni pogoji itd.)

• Gradbeno dovoljenje (ki lahko traja več mesecev ali celo let!)

• Uporabno dovoljenje po končani gradnji


Težave:

• Predolgi roki za izdajo dovoljenj.

• Nepotrebna množica soglasij, ki bi jih lahko organi pridobili sami.

• Nepregledna in zapletena zakonodaja, ki se pogosto spreminja.


Možne rešitve:

• Poenostavitev postopkov za enostavne stanovanjske gradnje.

• Digitalizacija in centralizacija dokumentacije (brez potrebe po fizičnih papirjih).

• Odprava nepotrebnih soglasij in hitrejša izdaja dovoljenj.


3. Ustanovitev podjetja – počasni postopki in visoke administrativne ovire


Slovenija sicer omogoča hitro registracijo podjetja prek e-VEM točke, a težave nastanejo pri:


• Pridobivanju vseh potrebnih dovoljenj (zlasti pri obrti, gostinstvu, trgovini itd.).

• Dolgotrajnih postopkih za pridobitev davčne številke in odprtje TRR.

• Prevelikih administrativnih obveznostih za majhna podjetja (obsežno poročanje FURS-u, dolgotrajni postopki pri zaposlovanju itd.).


Težave:

• Pogosto nepotrebna papirologija, ki otežuje začetek poslovanja.

• Strogi predpisi, ki omejujejo svobodno podjetništvo.

• Prepočasno odzivanje državnih organov.

Možne rešitve:

• Poenostavitev postopkov za registracijo in poslovanje podjetij.

• Manj birokratskih ovir za samozaposlene in mikro podjetja.

• Avtomatizacija in digitalizacija interakcij z državnimi organi.


AJPES (Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve) je ena izmed ključnih institucij pri ustanavljanju in poslovanju podjetij v Sloveniji.

Čeprav omogoča določene storitve digitalno (kot so registracija podjetja, oddaja letnih poročil, vpogledi v registre), še vedno obstajajo številne birokratske ovire, ki otežujejo poslovanje.


Glavne težave z AJPES-om in birokracijo v podjetništvu

1. Registracija podjetja

  • Sicer je možno registrirati podjetje prek e-VEM točke (SPOT), a postopek je lahko dolgotrajen, če so potrebna dodatna dovoljenja.
  • Za nekatere dejavnosti je treba pridobiti dovoljenja ali soglasja pred registracijo (npr. gostinstvo, zdravstvo, izobraževanje).
  • Še vedno obstaja veliko administrativnih korakov pri urejanju poslovnega bančnega računa, davčne številke itd.

2. Oddajanje letnih poročil

  • Obvezna oddaja letnih poročil v AJPES za vse poslovne subjekte, tudi če nimajo prihodkov.
  • Nekatera poročila so podvojena in jih je treba oddajati tudi drugim institucijam (npr. FURS, SURS).
  • Nepotrebni stroški za mikro podjetja, ki morajo kljub majhnemu obsegu poslovanja izpolnjevati enake obveznosti kot večja podjetja.

3. Register dejanskih lastnikov

  • Podjetja morajo vpisati dejanske lastnike, čeprav so ti že vidni v sodnem registru.
  • Nepotrebno podvajanje podatkov in dodatna administrativna obremenitev.

4. Preveč administrativnih zahtev za samozaposlene

  • Samostojni podjetniki morajo poročati na več različnih mest (AJPES, FURS, ZZZS, ZPIZ).
  • Pogosto je treba ročno urejati vpise in izpise, čeprav bi lahko sistem avtomatiziral nekatere procese.

Kako izboljšati sistem?

• Poenostavitev postopkov registracije – manj papirologije in avtomatizacija preverjanj.
• Enotna baza podatkov – odprava nepotrebnega dvojnega poročanja.
• Boljša digitalizacija – vse postopke bi bilo treba omogočiti prek enotnega portala.
• Manj obveznosti za mala podjetja in samozaposlene – zmanjšanje administrativnega bremena.


Zaključek:


Slovenija NUJNO potrebuje debirokratizacijo! Digitalizacija, zmanjšanje nepotrebnih dovoljenj in večja učinkovitost državnih organov bi olajšali življenje tako posameznikom kot podjetnikom.